Tě Piz Badile

Obrázek uživatele adam hrubý

By adam hrubý - Posted on 27 Srpen 2020

Po červencovém výletě do Kaiseru jsme s Oplatkem zatoužili po vyšších, opravdovějších a žulovějších horách a už cestou z Rakouska jsme začali plánovat výlet do Švýcarska do Bergellu. V půlce srpna je předpověď slušná, od středy 19.8. do pátku má být v Alpách plech, v sobotu odpoledne se to má kazit, vzhledem k tomu, že teprve ve středu vyrážíme z Čech, spočítaný to máme na minuty - středa cesta, čtvrtek nástup, pátek vylézt, sobota dopo rychlý ústup...
Ve středu v noci přijíždíme do Bonda, do rána spíme, ve čtvrtek dopoledne vyrážíme na capanna Sasc Fura, což je úmorný čtyřhodinový pochod v blátivém svahu, na chatě dáváme pivko, potkáváme Bobra s partou a odpoledne už hledáme vodu a místo na stan pod sedlem pod Badile.
V pátek ve čtyři vstáváme, dáváme rychlou snídani a upalujeme přes sedlo do severní stěny, kam se nejprve slézá a pak kousek slaňuje na nástupovou rampu. Před náma už jsou asi 2 dvojky. Nástup po rampě je jednoduchý, potom následuje snadná první délka asi za 3, pod kterou už na sebe věšíme matroš a oblékáme, alespoň někteří, lezečky. Oplatek totiž zjišťuje, že lezky nechal ve stanu, koukáme na sebe, já nemluvím, Ondra nadává a rozhodujeme, že na cestu ke stanu a pak zpět do stěny už nemáme čas, tak to otáčíme a jak spráskaní psi balíme věci - vracíme se domu.
Hned o kousek dál na polici naštěstí potkáváme Tomáše a posléze i jeho syna Vojtu. Tomáš to tu zná, říká že to půjde i bez lezeček, tak se hecneme, zase otáčíme a jdeme lézt. A ono to jde. Nakonec ve stěně jednou trochu zabloudíme, ale jinak to jde, sice pomalu, ale celkem hladce až nahoru a po jedenácti hodinách lezení vylézáme nahoře na hraně Piz Badile.
Pak ještě jeden pokus začít ihned slaňovat, který končí 40ti metrovým prusíkováním z jižní stěny, rozhoduje o tom, že přejdeme přes vrchol do bivaku. Tam jsou naštěstí 4 místa akorát pro nás a Tomáše s Vojtou. Ráno ještě před svítáním začínáme nejprve slézat a pak slaňovat. Jedeme společně s Tomášem a Vojtou a partou Poláků, tím pádem máme 3 páry lan a dolu jedeme rychle jak výtahem a celou hranu slaníme asi za 4,5 hodiny. Po jedný jsme ve stanu, v půl třetí už pochodujeme sbalený do údolí a začíná bouřka, spočítali jsme si to přesně. Pak už jen nekonečný sestup blátivým traverzem zpět do Bonda a k autu. Takže tě Piz, Badile...